Waar moet ik op letten om in 2025 te blijven ZZP'en?

Titel

Er is een hoop onrust over het wegvallen van het handhavingsmoratorium van de Wet DBA per 1 januari a.s.

Echter is deze wet al jaren oud en gaat er vooral om of jij ondernemer bent en niet schijnzelfstandige. Wanneer de belastingdienst vind dat je eigenlijk in loondienst hoort, dienen loonbelasting en premie werkgevers nog afgedragen te worden. Iedereen in Nederland betaald inkomstenbelasting en als ZZPer betaal je ook al een aantal premies over je inkomen, dus dat zal niet zo'n probleem zijn, maar onder premie werkgevers valt bv ook je pensioen en dat is een forse bedrag elke maand. De belastingdienst heeft laten weten dat je niet hoeft te betalen voor de periode vóór 1 januari 2025, dat er in heel 2025 nog geen boetes opgelegd worden en dat de belastingdienst in eerste instantie deze loonbelasting en premies gaat halen bij de opdrachtgever, tenzij er sprake is van kwade opzet.

Wat kan jij nu doen om te zorgen dat je zaken op orde zijn en je aan kan tonen dat je ondernemer bent?

Ingeschreven bij de KvK als zorgverlener:

Om als ondernemer gezien te worden, dien je bij de KvK ingeschreven te staan. Check hierbij ook dat je ingeschreven staat voor de juiste sector en niet ooit begonnen bent als pedicure en dit nog in je bedrijfsactiviteiten hebt staan, terwijl je inmiddels Verzorgende IG bent. Als je goed ingeschreven staat heb je een SBI code beginnend met 86, 87 of 88.

 

Zorg dat je Wtza (Wet toetreding zorgaanbieders)geregistreerd bent:

Vanaf 1 januari 2022 worden ook ZZP’ers in de zorg door de wet aangeduid als aanbieder van zorg. Dit betekend dat je in het Landelijk RegisterZorgaanbieders (LRZa) geregistreerd moet staan. Om in het LRZa in te schrijven, moet je een matchende SBI code hebben (zie hierboven).

Als je werkt als Helpende, Verzorgende of Verpleegkundige en je bent ZZP’er dan dien je ingeschreven te staan, dus check via deze link van de overheid.

Sta je niet ingeschreven, ga dan naar de website Toetreding Zorgaanbieders van de overheid en volg de stappen.

Wist je dat je hier e-herkenning voor nodig hebt? Dit is zoals DigID maar dan voor bedrijven.

Zorg dat je voldoet aan de Wkkgz en handelen naar hetFiscaal Kompas Zorg:

Dit is relatief veel informatie dus hier hebben apart artikel van gemaakt.

 

Zorg dat je online vindbaar bent:

De belastingdienst zei hier de afgelopen jaren van dat je een eigen website moet hebben. Sommige ZZP’ers zeggen dat zij vinden dat LinkedIn ook voldoende is, maar wij hebben nog niet zwart op wit gezien dat de belastingdienst dit ook vind. Daarom adviseren wij ondernemers om een compacte (goedkoper) website op te zetten.

Dit kan natuurlijk ook via ons, klik hier voor meer informatie over een website via ZZPOndersteuning Nederland.

 

Toon aan dat je investeert in je bedrijf en jouwondernemerschap:

Dit heeft te maken met investeren in de aanschaf van zaken die je nodig hebt voor je bedrijf: bedrijfskleding, veilig schoeisel wat je draagt tijdens je werk maar ook bijscholingen of opleidingen. Immers binnen jouw bedrijf ben jij de waarde van het bedrijf en daar investeer je in.

Bijscholing kan natuurlijk ook via ons, klik hiervoor meer informatie over de module deskundigheidsbevordering via ZZP Ondersteuning Nederland.

Zorg ervoor dat je boekhouding en administratie op orde zijn:

Als ondernemer is je boekhouding je kasboekje van je bedrijf. Het geeft overzicht in wat het werk je oplevert, maar ook bv hoeveel belastingen je moet betalen (denk aan BTW als je btw-plichtig bent ofinkomstenbelasting). De belastingdienst geeft op haar website de volgende voorbeelden van deze gegevens: kasadministratie (ook klad aantekeningen) en kassabonnen, financiële aantekeningen, zoals het inkoop- en verkoopboek, tussentijds gemaakte controleberekeningen, ontvangen facturen en kopieën van verzonden facturen, bankafschriften, contracten, overeenkomsten en andere afspraken, agenda's en afsprakenboeken, correspondentie, software en databestanden en gegevens over het aantal kilometers dat u hebt gereden met eenzakelijke auto, bijvoorbeeld via een rittenregistratie.

Ook dit kan je via ZZP Ondersteuning Nederland regelen, klik hier voor meer info.

 

Zorg ervoor dat je risico’s op de juiste manier afgedekt hebt:

Als ondernemer loop je risico’s die je bedrijf en daarmee uiteindelijk dus ook je inkomen, nadelig kunnen beïnvloeden. Een goede ondernemer is zich bewust van deze risico’s en ondervangt deze, bijvoorbeeld met verzekeringen of een reservering en sommige verzekeringen zijn dan ook verplicht.

In de zorg is het verplicht om een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering te hebben. Wij raden altijd aan om een bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheidsverzekering te nemen omdat je dan beide (kostbare) risico’s verzekerd. Dit kan al voor minder dan 13 euro per maand, klik hier voor meer info en als je wilt een vrijblijvende offerte.

Daarnaast is het belangrijk om goed na te denken over wat er gebeurd als je niet meer kan werken: Stel je raakt arbeidsongeschikt. Heb je dan een verzekering die gaat uitbetalen? Of heb je misschien altijd geld apart gelegd voor als er zoiets zou gebeuren? Of ben je lid van een broodfonds? Als ondernemer heb je nagedacht over hoe je dit financieel gaat oplossen als het gebeurd en heb je dit ook geregeld. Hoe? Dat is aan jou als ondernemer. Je hebt bv een man die ook fulltime werkt, dus als je arbeidsongeschikt wordt kan hij jullie vaste lasten dragen. Maar stel dat je alleenstaand met kinderen bent, dan zou het belangrijk zijn aan te sluiten bij een broodfonds, verzekering ofandere voorziening zodat je bij arbeidsongeschiktheid nog steeds een inkomen ontvangt.

Ook is het goed na te denken wat je doet als je straks met pensioen gaat. Onze collega’s in loondienst zijn aangesloten bij het Pensioenfonds Zorg en Welzijn en bouwen daarmee een aanvullend pensioen op, want het is mogelijk dat je na je pensionering niet rond kan komen van je AOW uitkering. Via deze link naar de website mijn.pensioenoverzicht kan je checken waar je recht op hebt als je straks met pensioen gaat. En mocht dit niet voldoende zijn, neem eens contact op meteen bedrijf dat hierin gespecialiseerd is, zodat je weet wat jou straks te wachten staat.

 

Zorg voor meerdere opdrachtgevers zodat je laat zien je ondernemersrisico te spreiden (dwz als je bij één opdrachtgever niet meer kan werken, je nog andere opdrachtgevers hebt waar je werkt):

Stel je werkt bij één opdrachtgever en er vind een incident plaats waardoor ze jou per direct niet meer in willen zetten (dit kan ook gebeuren als je niets fout hebt gedaan),  waar ga je dan werken? Het is goed om dan ook regelmatig elders te werken zodat je vanuit verschillende opdrachtgevers opbrengsten voor je bedrijf ontvangt en het risico dat je zonder opdrachten komt te zitten verkleind.

De vuistregel is om maximaal 70% bij één opdrachtgever te werken en liever niet voor een te lange periode achter elkaar.

 

Profileer je naar buiten, ook tijdens je werk, als zelfstandig ondernemer:

Je bent niet inloondienst, dus als je aan het werk gaat, zorg voor je eigen spullen, zoals bijvoorbeeld werkkleding en devices. Vraag niet om je salaris of je loon, maar stuur een herinnering dat je factuur nog niet voldaan is.

Waarom werk je voor een bepaald tarief? De uitleg “ja dat geeft mijn opdrachtgever” is niet voldoende: heb jij nagedacht over hoeveel uur je per week of per maand wilt werken en welk inkomen je dan nodig hebt om rond te komen? Of welk inkomen zou je uit je bedrijf willen halen? En als je dat terugrekend naar de uren die je wil werken, wat is dan het minimale tarief waar je voor komt werken?

In principe is de ondergrens rond de 34 euro per gewerkt uur, kan jij uitleggen waar jouw tarief op gebaseerd is?

 

 

Ga terug naar de kennisbank